Show simple item record

dc.contributor.advisorGjerde, Willy
dc.contributor.authorWeigama, Lene Ingilæ
dc.date.accessioned2018-07-04T08:27:41Z
dc.date.available2018-07-04T08:27:41Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractSammendrag Temaet for masteroppgaven er demokratiopplæring i samfunnsfag. Hensikten er å få en oversikt over hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole underviser i demokrati. Gjennom kvalitativ metode basert på observasjon og intervju skal jeg forsøke å finne ut hvilken rolle aktivitet og deltakelse har i demokratiopplæringen. Utvalget består av tre informanter som underviser i samfunnsfag ved videregående skole i Troms. Det har blitt forsket mye på demokratiopplæring og er viktig i den forstand at samfunnet er i endring, noe skolen også må forberede seg på. Den norske ICCS-rapporten fra 2016 (Huang m.fl., 2017) er basert på den internasjonale rapporten Becoming Citizens in a Changing World (Schultz m.fl., 2016), og tar opp demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9. klassinger i Norge. I min studie har jeg anvendt denne rapporten som tidligere forskning. Det teoretiske grunnlaget er basert på teori om demokrati knyttet til opplæring og skole, samt Jürgen Habermas som tar opp kommunikativ handling og deliberasjon med begrepet ”kraften i det bedre argument”. Deltakerdemokratiet og liberaldemokratiet skal inkluderes og diskuteres opp mot aktivitet og deltakelse, hvor Trond Solhaug og Kjetil Børhaug, samt Olga Dysthe med deres bidrag blir relevant å trekke inn. I empirikapitlet presenteres funn uten forskerens egne tolkninger. Funnene blir videre analysert og diskutert ut i fra teori og tidligere forskning på området. Studiens hensikt er ikke å generalisere funn, men bidra i form av å gi et inntrykk på hvordan samfunnsfaglærere opplever sin demokratiopplæring og hvilken rolle deltakelse og aktivitet har. Avslutningsvis presenteres noen refleksjoner rundt temaet og noen tanker rundt eventuell videre forskning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13147
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSOS-3981
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220en_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectDemokratiopplæringen_US
dc.subjectSamfunnsfagdidaktikken_US
dc.subjectAktiviteten_US
dc.subjectDeltakelseen_US
dc.subjectDemokratien_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Sociology: 220en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleDemokratiopplæring i samfunnsfag. En kvalitativ studie om samfunnsfaglæreres erfaringer knyttet til aktivitet og deltakelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)