Organisering av samarbeid mellom kommune og NAV om raskere integrering av flyktninger. «Hurtigsporet»
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13150Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pettersen, Ida MartineSammendrag
Denne oppgaven er en del av et større forskningsprosjekt, der jeg har konsentrert meg om: Hvordan organiseres samarbeidet mellom kommune og NAV om raskere integrering av flyktninger – «hurtigsporet»?.
Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har brukt intervju som metode. Informantene i studien består av seks ansatte og ledere i en utvalgt kommune, og åtte ansatte med tilhørende ledere i NAV. Intensjonen er å undersøke hvordan kommunen og NAV samarbeider om å få flyktninger raskere integrert, hvordan dette arbeidet er organisert, samt hvilke utfordringer man møter i en slik organisering, og hvordan dette eventuelt kan påvirke kommunens oppfølging av Rundskriv Q-27/2015 «Samarbeid mellom kommunen og Arbeids- og velferdsetaten om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere».
Hurtigsporet er et løp som skal tilbys flyktninger som har med seg kompetanse som er etterspurt og som kan omsettes lett på det norske arbeidsmarkedet. Formålet er at flyktninger skal komme raskere ut i arbeid, og at tiden i introduksjonsprogrammet kan reduseres. Et hurtigspor vil i hovedsak foregå innenfor introduksjonsprogrammets rammer, og for at et hurtigspor skal lykkes, er det viktig at Arbeids- og velferdsetaten samarbeider med kommunen om utvelgelse av kandidater til hurtigsporet (Arbeids- og sosialdepartementet 2016).
Analysen av datamaterialet viser at det er usikkerhet både blant de ansatte i NAV og i kommunen om hva et hurtigspor skal inneholde og hvordan det skal organiseres. Mine funn viser at arbeidsfordelingen i et hurtigspor ikke er fastsatt, og at hurtigsporet fremdeles er i en planleggingsfase i kommunen jeg har studert.
Når det gjelder samarbeid om flyktninger i introduksjonsprogram, kom det fram i intervjuene at samarbeidet mellom NAV og kommunen ikke fungerer optimalt. I Rundskriv Q-27/2015 står det at Arbeids- og velferdsetaten skal bidra til et arbeidsrettet introduksjonsprogram ved å: delta i et samarbeid på et tidlig stadium i deltakerens programperiode, informere om arbeidsmarkedet og Arbeids- og velferdsetatens virkemidler, og å ta i bruk arbeidsrettede tiltak og virkemidler på det riktige tidspunktet i introduksjonsprogrammet, slik at den enkelte deltaker kan nå målet om inntektsgivende arbeid (Rundskriv Q-27/2015). Mine funn viser blant annet at NAV lokalt i de fleste tilfellene ikke deltar i et samarbeid om den enkelte deltaker, verken tidlig i startfasen eller i sluttfasen av deltakerens programperiode.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: