Et fysioterapiperspektiv på oppfølging av barn med Cerebral Parese som også deltar på organisert snowboardtrening. Et kvalitativt intervjustudie på fysioterapeuters erfaringer ved bruk av snowboard som aktivitet for barn med Cerebral Parese
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13277Date
2018-05-07Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Dahl, KristineAbstract
Tidligere studier på barn med Cerebral Parese i idrett har ofte hatt fokus på de fysiske effektene fremfor de sosiale aspektene ved trening og deltakelse i sport for denne pasientgruppen. Etter å ha snakket med fysioterapeuter og lest de få studiene som er på feltet fant jeg ut at de sosiale aspektene kunne være en vel så viktig del av barnas motivasjon for trening i et livslangt løp. Etter å ha snakket med alle informantene fant jeg at alle vektla motivasjon og mestringstroen barna kunne få gjennom snowboardtreningen. De fysiske aspektene var også interessante, men ingen av informantene kunne slå fast om det var noen effekt på den fysiske funksjonen ved snowboardtrening. Alle hadde mer å fortelle om barnas motivasjon for trening. Jeg fant at alle terapeutene var enige i at det ikke var graden på barnas CP som var avgjørende, det er i større grad barnas mestringstro og motivasjon, som igjen kan styrkes gjennom snowboardtreningen. Selv da barna ikke mestret aktiviteten fortsatte de frem til de greide det, og ingen av informantene syntes at de kunne få til den samme motivasjonen for å få til noe like lett i klinikken.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: