Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av voksenopplæringen
Author
Hanssen, FredrikAbstract
Dette er en erfaringsbasert mastergradsoppgave med tittelen: ”Endringsprosesser i Forsvaret – en casestudie av Voksenopplæringen” og er en analyse av en gjennomført endringsprosess i Voksenopplæringen i Forsvaret.
Problemstillingene er: Hvorfor skulle Voksenopplæringen endres? Hva skulle endres i ”gamle” Voksenopplæringen? Hvordan har endringen materialisert seg i praksis?
Gjennom relevant teori om drivkrefter, virkemiddelmodeller og tre ulike analyseperspektiver; det rasjonelle -, det nyinstitusjonelle – samt oversettelsesperspektivet, gjennomføres analysen etter en kvalitativ metode basert på dokumentanalyse og intervjuer.
Viktige funn i analysen er: Endringa er stort sett gjennomført rasjonelt, men det kan også registreres symbolske og oversatte effekter av endringa. Politisk nivå berget Voksenopplæringen fra en nedleggelse og det avdekkes en tung ny organisasjonstrend – en beveger seg over fra ledelse til styring i organisasjonen
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item record
Copyright 2007 The Author(s)
The following license file are associated with this item: