Show simple item record

dc.contributor.advisorStølen, Gerd
dc.contributor.authorSimonsen, Sigrid
dc.contributor.authorPettersen, Katrine Rydén
dc.date.accessioned2018-08-06T12:09:04Z
dc.date.available2018-08-06T12:09:04Z
dc.date.issued2018-07-30
dc.description.abstractI denne kvalitative masteroppgaven har vi sett på den teoretiske undervisningen som våre informanter, Kull 3, fikk gjennom den integrerte mastergraden i grunnskolelærerutdanningen. Empirien vår ble samlet inn gjennom å intervjue åtte lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø –Norges Arktiske Universitet, –Campus Mellomveien. Disse åtte informantene var fordelt mellom klassetrinn 1.-7. og klassetrinn 5.-10. Empirien vår viser at studentene i bunn og grunn gleder seg til yrkesstart, men de oppfatter at de mangler kunnskap som de mener utdanningen burde gitt mer av. Disse kunnskapshullene innebærer pedagogikk, spesialpedagogikk, fagdidaktikk, administrative læreroppgaver og klasseledelse. På bakgrunn av manglene som våre informanter oppfatter at de har for lite kunnskap om har vi også valgt å se på lærerutdannerne, administrasjonen ved Campus Mellomveien og FoU i utdanningsløpet. Oppgaven vår starter med å se på hvordan innholdet i den gamle lærerutdanningen har vært bygd opp. Deretter går vi mer i dybden på hvordan den nye norske grunnskolelærerutdanningen har endret seg. Vi har drøftet funnene våre opp mot relevant nasjonal og internasjonal forskning, dette for å gå i dybden av problemstillingen vår. Vi har basert oss på utdanningsforskning, med hovedvekt på norsk lærerutdanning. Vi har benyttet oss av forskere og disse er gjennomgående i oppgaven vår: Karen Hammerness (2013), Afdal og Nerland (2014), Emstad (2016), Jakhelln, Bjørndal og Stølen (2016), Lindberg og Ramstedt (2017) og Lillejord og Børte (2017). Vi nevner også Finne, Mordal og Stene (2014) og Karlsen, Olufsen, Haugland og Thorvaldsen (2017). Vi nevner også flere, men ikke i like stort omfang. Det at det er kommet en ny lærerutdanning i grunnskolen, stiller helt nye krav til lærerrollen og til alle som utdanner lærerstudentene. Det er gjort lite forskning på den nye lærerutdanningen og vi håper at vår oppgave kan være med på å sette lys på hva studentenes oppfatninger rundet den nye grunnskolelærerutdanningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13365
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.title«Jeg føler meg ikke veldig rustet etter fem år på en integrert master i lærerutdanningen, i forhold til hva jeg skal gjøre som lærer». En kvalitativ studie av åtte lærerstudenter sin oppfatning av den integrerte masterutdanningen som grunnskolelærer ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universiteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)