Grunnopplæring i IKT for voksne : utfordringer og muligheter med undervisningsopplegg til selvstudium for nybegynnere i IKT
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1349Dato
2007-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hatlevik, Frode SeverinSammendrag
This Master's thesis addresses the need for further development of programs facilitating basic training in ICT for adults unfamiliar with the technology. Three different training options for self-intruction in ICT available to the Norwegian public are compared. One of theese, DataPower Learning eBorger, is studied in detail, and an empirical study following one participant's use of this program is carried out and summarized.
eBorger is the Norwegian term for e-Citizen, a framework for basic training in ICT use developed by the European Computer Driving Licence Foundation (ECDL Foundation). Datakortet AS, the Norwegian representative of ECDL Foundation, markets eBorger as fit for facilitating self-instruction in ICT for complete beginners. The author questions the fitness of the eBorger program for this purpose based on empirical findings.
ECDL Foundation has developed another program, called EqualSkills, to facilitate basic training in ICT for comlplete beginners. This program is intended for instructor led one-to-one training. Moreover, EqualSkills is not available in Norway.
The author calls for alternatives to eBorger for facilitating self-instruction for adults who are complete beginners in ICT. One option would be to revise and expand "Dill@, din tur", one of the programs used as a reference in the thesis. The author also states that basic training in ICT should be independent of the operating system of the trainee's computer. While such independence might seem overwhelmingly difficult to achieve, it is very mych possible, as most graphical user interfaces share a sufficient amount of basic concepts that can be learned and used accross different operating systems. A second option would be to develop a computer game to provide a learning environment for adult beginners in ICT. This game could be a roleplaying game about an adult who has to learn how to use ICT in daily life. Denne masteroppgaven behandler behovet for å videreutvikle opplæringsopplegg til selvstudium for voksne nybegynnere i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Tre ulike eksisterende opplegg blir sammenlignet. Ett av disse, DataPower Learning eBorger CD, blir studert i detalj. Et empirisk studium følger én informant gjennom opplegget, og dette blir evaluert.
eBorger er den norske versjonen av e-Citizen, et opplæringsoppleg utviklet av European Computer Driving Licence Foundation (ECDL Foundation). Datakortet AS, den norske representanten for ECDL Foundation, markedsfører eBorger som et kurs som også passer for selvstudium for nybegynnere i IKT. Basert på empiriske funn setter forfatteren spørsmålstegn ved om eBorger passer til dette formålet.
ECDL Foundation har utviklet et annet opplegg for nybegynneropplæring i IKT. Dette opplegget heter EqualSkills, og er lagt opp som én-til-én undervisning med instruktør. EqualSkills er ikke tilgjengelig i Norge, og er heller ikke et opplegg til selvstudium.
Forfatteren poengterer at det er behov for alternativer til eBorger for å legge til retter for selvstudium i IKT for nybegynnere. En mulighet vil være å bygge videre på "Dill@, din tur," som er et av de oppleggene som benyttes som sammenligningsgrunnlag i oppgaven. Forfatteren mener også at det er ønskelig at grunnleggende opplæring i IKT skal være uavhengig av teknologisk plattform. Selv om dette kan virke vanskelig å oppnå, er det fullt mulig. Det krever bare at opplæringen fokuserer på de aspektene ved IKT og grafiske brukergrensesnitt som er felles for de ulike operativsystemene. En annen mulighet vil være å bruke et spill som opplæring for voksne nybegynnere i IKT. Et slikt spill kunne for eksempel handle om en voksen som må lære å bruke IKT i hverdagen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2007 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: