St. Marks inkontinensscore – kan den brukes som pasientutfylt spørreskjema?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13576Date
2018-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Østlyngen, Siv-Astrid RingenAbstract
Formål: Validering av St. Marks inkontinensscore (SMIS) brukt som pasientutfylt spørreskjema.
Bakgrunn: SMIS er et scoringsverktøy som brukes for å objektivisere grad av anal inkontinens. Skjemaet for SMIS er laget og validert for bruk under en intervjusituasjon, men brukes i flere sammenhenger som pasientspørreskjema.
Metode: Pasienter innkalt til time ved inkontinenspoliklinikken ved UNN Tromsø fikk sammen med innkallelsen et SMIS spørreskjema som de ble bedt om å fylle ut og ta med til timen. Under konsultasjonen ble pasienten scoret av en erfaren sykepleier, som var blindet for den pasientutfylte versjonen. Kappastatistikk er brukt til å beregne grad av samsvar mellom pasient og sykepleiers scoringer. For å undersøke forskjell i rapportering for de enkelte delelementene, er det brukt Wilcoxon signed-rank test og Fisher’s exact test.
Resultat: 29 av 40 pasienter besvarte spørreskjemaet, hvorav 6 av disse leverte skjemaer med ett eller flere blanke svar. Prosentvis enighet var over 80 % for de dikotome variablene, men lav for de kontinuerlige variablene og totalscore. Grad av samsvar er moderat eller god (κ ≥ 0,41) for alle delelementene, bortsett fra for fast avføring (κ = 0,4). Spearman’s rho viser en relativt sterk korrelasjon mellom de to totalscorene (r = 0,674, p < 0,001). Pasientene rapporterer signifikant høyere verdi enn sykepleier for delelementene fast avføring, flytende avføring og totalscore. For delelementet endring av livsstil rapporterte sykepleier signifikant høyere verdi enn pasientene.
Konklusjon: Grad av samsvar for totalscore og de enkelte delelementene er høy nok til at man skulle kunne bruke SMIS som pasientspørreskjema. Ved fremtidig bruk av SMIS som pasientspørreskjema må man være klar over at pasientene i snitt scorer symptomene sine nesten to poeng høyere enn ved validert metode, samt at det er utfordringer knyttet til utfylling og manglende svar.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: