Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13655Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Stensen, IngridAbstract
I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen og føre til nedvurdering av egen omsorgspraksis og egne verdier. Frykten for å miste barna ved offentlig inngripen i familiens sfære er stor. Foreldrene opplever også svekket status og respekt parallelt med at barna tilpasser seg gjennom å lære språket, verdier og væremåter (Barne- ungdoms og familiedepartementet, 2018).
ICDP-stiftelsen har utviklet foreldreveiledningsprogram som er rettet mot foreldre med minoritetsbakgrunn. I Tromsø kommune tilbys alle nyankomne flyktninger og innvandrere som bosettes i kommunen deltakelse gjennom introduksjonsprogrammet. Målet å påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandling med barnet er for dets utvikling, og fremme en positiv oppfatning og holdning til barnet. Videre å fremme omsorgsgivers oppfatning av seg selv som kompetente. Programmet skal også bidra til å bygge bro mellom de omsorgsverdiene foreldrene har med seg fra hjemlandet, og de nye tradisjonene og omsorgsverdiene de møter i det norske samfunnet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: