Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13657Date
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Nordstrøm, KathrineAbstract
Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av literacybegrepet kan være med på å fremme danningen. Dialog og klassesamtaler brukes aktivt for å fremme danning. Litteraturen er en viktig kilde til danning, men det er uenighet knyttet til hvilken litteratur det er som har best danningspotensiale, og at elevene leser mindre og dårligere i dag.
Oppgaven inneholder en gjennomgang av et relevant utvalg av forskning på feltet, samt ulike teoretiske bidrag. Fokuset i teorien har ligget på Wolfgang Klafkis kritisk- konstruktive danningsteori og generell teori som omhandler norskdidaktikk. Jeg har bragt inn teori fra Axel Honneth og Jon Hellesnes for å se deler av empirien i et annet perspektiv. Grunnlaget for min danningsforståelse bygger på teori av Ingerid Straume og Mariann Solberg, og vil derfor også presenteres i teorikapitlet. I drøftingskapitlet vil jeg benytte meg av teoretiske perspektiver tilhørende Hans Georg Gadamer og Martha. C Nussbaum. Disse vil redegjøres for underveis i drøftingen.
Hovedfunn i analysen drøftes opp mot nevnt teori- og tidligere forskning for å gi en bedre forståelse av hvorfor lektorene mener slik de gjør når det gjelder norskfaget som danningsfag. Det er grunn til å konkludere med at dersom norskfaget skal ha en dannende funksjon, så vil det være nødvendig at innholdet i faget er valgt med omhu, og helst på bakgrunn av danningsteori.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: