Show simple item record

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.authorLindvall, Rita Merethe
dc.date.accessioned2018-09-05T07:19:39Z
dc.date.available2018-09-05T07:19:39Z
dc.date.issued2018-05-24
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå. Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de største utfordringene i arbeidet. Lærer knytter dette til at ikke stilles språkkrav ved opptak. Resultatene viser klart at språkreguleringa spiller en sentral rolle for at mange ikke kan følge ordinær fagveiledning. Studien viser et betydelig behov for tilrettelegging som støtter og styrker opplæringsspråket. Dette, sammen med at deltakere med voksenrett, ikke har rettigheter tilknyttet særskilte behov, tillegger det lærer et stort ansvar. Språkopplæring blir en tilleggsdimensjon til opplæringens formål. Resultatet viser at opptak av flerspråklige deltakere som ikke kan følge ordinær fagveiledning på grunn av lavt språknivåt, innvirker på læringsmiljøet. En alvorligere konsekvens, er at mange kan risikere å ikke bli kvalifisert til videre studier og arbeidsliv, slik de selv, og myndighetene ønsker. Språklige og faglige kunnskaper henger tett sammen. Bedre ferdigheter i opplæringsspråket vil være avgjørende i forhold til å mestre opplæringa og stabilisere situasjonen. Slik det nå er, må flerspråklige mestre opplæringa gjennom et umodent 2.språk. Studien peker tydelig i retning av at mange flerspråklige ikke er godt nok språklig kvalifisert i møte med opplæringa. Med tanke på dagens kunnskap om oppnåelse av et funksjonelt 2.språk for dette domenet, vil det være svært vanskelig å tette avstanden til gode nok kvalifikasjoner i løpet av opplæringstida. Situasjonen bidrar til lavere sluttresultat hos den enkelte. Lavt språknivå i opplæringsspråket hos flerspråklige, forklarer ikke utfordringene i lærers arbeidshverdag alene.men resultatet peker tydelig mot at hovedutfordringen ligger her. Studien viser at det er vanskelig å komme utenom et språkkrav i videregående opplæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13658
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleLærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)