Show simple item record

dc.contributor.advisorMørreaunet, Sissel
dc.contributor.authorJohannesen, Åshild Trones
dc.date.accessioned2018-09-06T06:52:39Z
dc.date.available2018-09-06T06:52:39Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en studie av medarbeiderskap i barnehagen, og hvilke implikasjoner det kan får for ledelse i barnehagen. Problemstillingen er: hva bidrar til å utvikle godt medarbeiderskap i barnehagen? Studiet kan betegnes som en kvalitativt, psykologisk fenomenologisk studie. Gjennom studiet er det søkt å finne ut hva barnehageansatte selv mener er godt medarbeiderskap, og hva de mener utvikler godt medarbeiderskap i barnehagen. Det er gjennomført et kvalitativt undersøkelsesopplegg der det er brukt fokusgruppeintervju til å samle inn informasjon. Fokusgruppene var sammensatt av de ulike faggruppene i barnehagen, fagledere/styrere, pedagogiske ledere og fagarbeidere. Funnene viser at utvikling av medarbeiderskap, og utvikling av lederskap er to sider av samme sak. De utvikles best i gjensidig påvirkning av hverandre. Mange av de samme elementene, kan se ut som at de både er, og utvikler godt medarbeiderskap. Ledelse som bygger på grunnleggende prinsipper innen human resource, og positive mellommenneskelige forhold har stor betydning. Spesielt forhold som støtter opp om demokratiske verdier som åpenhet og tillit, likeverd og medbestemmelse. Utgangspunktet for å kunne basere ledelse på slike prinsipper, er at ledere og andre medarbeidere har en grunnleggende felles forståelse for hva som er barnehagens hovedoppgaver, samfunnsmandat og verdier.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13684
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en_US
dc.subjectMedarbeiderskap i barnehagenen_US
dc.titleMedarbeiderskap i barnehagen. En studie av barnehageansattes syn på medarbeiderskap, og implikasjoner for ledelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)