Vi vil, vi vil, men får det ikke til... Om profesjonelle læringsfellesskap av skoleledere
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13685Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne oppgaven handler om profesjonelle læringsfellesskap av ledere på tvers av skoler. Oppgavens problemstilling er: Hvordan utvikle et profesjonelt læringsfellesskap av ledere som kan styrke den enkeltes leders kapasitet til å lede utviklingsarbeid i egen skole? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom aksjonsforskning sammen med rektorer, fagledere og SFO-ledere i fem skoler. Skolene har vært sammen i nettverk i mange år. Empirien ses i lys av teorier om profesjonelle læringsfellesskap, lærende nettverk og lærende organisasjoner.
Funn i oppgaven peker på noen sentrale forutsetninger for samarbeid. Disse er forankring, forpliktelse og systematikk og samsvarer med øvrig forskning på kollektive læringsprosesser. Andre identifiserte funn i oppgaven er lederes behov og ønske om en innholdsmessig balanse mellom drifts- og utviklingsarbeid i det profesjonelle læringsfellesskapet. I forhold til lederdimensjonen og begrepet kapasitet, tyder det på at lederstøtte og lederutvikling styrker det enkelte medlem i læringsfellesskapet.
Hensikten med valg av tema og problemstilling har vært å utvikle kunnskap om et kollektiv av ledere kan styrke den enkeltes kapasitet til å lede en skole i krysspresset mellom sentralisering og desentralisering. For å definere krysspresset har jeg vist til aktuelle masterideer for samtiden. En av masterideene, ledelse, anses som eklektisk. Derfor har jeg valgt å knytte teorien om profesjonelle læringsfellesskap av ledere, inn i konteksten ledelse som distribuert aktivitet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: