Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13734Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fagerli, JosteinSammendrag
Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig elever i ordinære klasser. Denne studien har to forskningsspørsmål.
Det primære forskningsspørsmålet er «Hvilke problemer og utfordringer unike for situasjonen møter lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i norsk skole?»
Det sekundære forskningsspørsmålet er «Hvilke forskjeller er det i disse problemene og utfordringene som lærere møter blant lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser sammenlignet med de lærere møter som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i ordinære klasser?»
For å svare på disse forskningsspørsmålene ble det sendt ut en selvadministrert nettbasert spørreundersøkelse til seks skoler i Norge for å bli besvart av lærer som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever enten i innføringsklasser eller i ordinære klasser. Ni lærere deltok i dette forskningsprosjektet.
Resultatene av studien viser at lærer som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever møter en rekke unike utfordringer. Videre fant studien en håndfull utfordringer som ble oppfattet annerledes blant lærere som underviser i ordinære klasser sammenlignet med hvordan de ble oppfattet av lærere som underviser i innføringsklasser.
Da dette er en liten studie av begrenset art er det usannsynlig at funnene vil være representative for hele landet. Det er imidlertid grunn til å tro at funnene i denne studien vil kunne gi verdifull innsikt inn i en situasjon det har blitt gjort lite forskning på. This study investigates if there are problems and challenges unique for the situation for teachers who teach English to minority language students in Norwegian schools. The study also compares the differences in how these problems and challenges are perceived by teachers who teach English to minority language students in introduction classes to how they are perceived by teachers who teach English to minority language students in ordinary classes. This study has two research questions.
The primary research question is “What problems and challenges that are unique to the setting do teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools?”
The secondary research question is “What differences are there in these problems and challenges the teachers face who teach English to minority language students in introduction classes compared to those who do the same in ordinary classes?”
To answer these questions a self-administered web-based questionnaire was sent out to six schools in Norway to be answered by teachers who teach English to minority language students either in introduction classes or ordinary classes. Nine teachers participated in the research project.
The results of this study indicate that teachers who teach English to minority language student face a number of unique challenges. Furthermore, the study found that a handful of challenges were perceived differently by teachers working in ordinary classes compared to how they were perceived by teachers who work in introduction classes.
The limited nature of this small study makes it unlikely that the findings are representative for the country as a whole. There is however reason to believe that the findings will provide valuable insight into a situation that has not been done much research on.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: