Mobbing i skolen. Hvordan kan lærere forebygge det?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13768Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Eriksen, Marthe ThereseAbstract
I dette forskningsprosjektet undersøkes det hvordan lærere kan arbeide med å forebygge mobbing blant elevene i skolen. Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor fire informanter bestående av to lærere, en rektor og en som har spesialisert seg innenfor mobbing har blitt intervjuet om temaet. Ideen og ønsket er å kunne være i stand til å stoppe mobbing allerede før den oppstår, og øke bevisstheten rundt hvordan man som lærer eller voksenperson i skolen kan forebygge mobbing på en mest mulig hensiktsmessig måte.
De mest sentrale funnene fra forskningsprosjektet er at læreren må ha kunnskaper om og samtidig utøve god klasseledelse. Gode rutiner, strukturer og trygge rammer og regler er nøkkelord her. Det kommer også frem at sosial kompetanse er viktig i det forebyggende arbeidet, men det er for lite kunnskaper blant lærere rundt dette og derfor trenger lærere å øke denne kompetansen. Videre må læreren kunne noe om relasjonsbygging. Spesielt blant elevene, da dette er med på å øke trivselen deres på skolen. Foreldresamarbeid er også fremtredende i det forebyggende arbeidet, og foreldrene kan være en stor ressurs for læreren. Oppsummert er begreper som klasseledelse, sosial kompetanse, relasjoner og foreldresamarbeid avgjørende for å kunne forebygge mobbing.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: