Et samfunnsaktivt dramaforløp. «Tenk om det hadde vært så gøy hver dag, da hadde jeg jo hatt lyst til å gå på skolen»
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13772Date
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Målsetningen med denne studien er å forbedre min egen undervisningspraksis, samt å inspirere til å prøve ut nye læringsformer i skolen. Jeg har utforsket dramaforløp som læringsform, og sett på muligheten for å bruke denne metoden til å trekke skolens nærmiljø inn i undervisningen. Med utgangspunkt i en felles utfordring man kjenner til og erfarer i små lokalsamfunn i Norge, at utmark gror igjen når det blir færre småbruk, ble et dramaforløpet utviklet og gjennomført i 2 skoler. Med det har jeg planlagt å gi elevene muligheten til å lære gjennom en kjent kontekst innenfor klasserommets fire vegger.
Studien er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt. Jeg har planlagt dramaforløpet, gjennomført det, forbedret det og gjennomført det på nytt på en annen skole. I denne prosessen er det observasjon, refleksjonssamtaler med lærere og refleksjonslogg som har vært mine kilder til innsamling av data. Med utgangspunkt i analyse og tolkning av data har jeg drøftet mulighetene dramaforløp som læringsform gir til å trekke inn nærmiljøet, samt redegjort for utfordringer som oppsto underveis og som kommer frem gjennom arbeid med datamaterialet i ettertid.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: