Show simple item record

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.advisorWiik, Miriam
dc.contributor.authorHansen, Henriette Elise Thorsteinsen
dc.date.accessioned2018-09-13T14:13:25Z
dc.date.available2018-09-13T14:13:25Z
dc.date.issued2018-05-14
dc.description.abstractMålsetningen med denne studien er å forbedre min egen undervisningspraksis, samt å inspirere til å prøve ut nye læringsformer i skolen. Jeg har utforsket dramaforløp som læringsform, og sett på muligheten for å bruke denne metoden til å trekke skolens nærmiljø inn i undervisningen. Med utgangspunkt i en felles utfordring man kjenner til og erfarer i små lokalsamfunn i Norge, at utmark gror igjen når det blir færre småbruk, ble et dramaforløpet utviklet og gjennomført i 2 skoler. Med det har jeg planlagt å gi elevene muligheten til å lære gjennom en kjent kontekst innenfor klasserommets fire vegger. Studien er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt. Jeg har planlagt dramaforløpet, gjennomført det, forbedret det og gjennomført det på nytt på en annen skole. I denne prosessen er det observasjon, refleksjonssamtaler med lærere og refleksjonslogg som har vært mine kilder til innsamling av data. Med utgangspunkt i analyse og tolkning av data har jeg drøftet mulighetene dramaforløp som læringsform gir til å trekke inn nærmiljøet, samt redegjort for utfordringer som oppsto underveis og som kommer frem gjennom arbeid med datamaterialet i ettertid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13772
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectNærmiljøpedagogikken_US
dc.subjectErfaringslæringen_US
dc.subjectDramapedagogikken_US
dc.subjectDramaforløpen_US
dc.titleEt samfunnsaktivt dramaforløp. «Tenk om det hadde vært så gøy hver dag, da hadde jeg jo hatt lyst til å gå på skolen»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)