"Den tar jo tid, men jeg ville ikke vært den foruten". Evalueringsboka, et redskap for formativ vurdering?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13773Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Forskning fastslår at vurderingspraksis som setter elevene i sentrum har stor læringseffekt. Elevene bør i samråd med lærer vurdere egen læringsprosess, og på sikt være i stand til egenhendig å endre kurs og vurdere egne læringsmål. Disse prinsippene faller innenfor formativ vurdering. I forskning og politiske dokumenter blir formativ vurdering ofte omtalt i abstrakte ordelag, og det kan virke utfordrende å omsette prinsippene til praksis. Vårt formål har vært å bidra til konkret innsikt i et vurderingsredskap som fremmer formativ vurdering. For å nærme oss fagfeltet på en realistisk måte, valgte vi å studere en skole som har hatt formativ vurdering som utviklingsarbeid gjennom flere år. Skolen bruker aktivt en evalueringsbok i sin vurderingspraksis, og vi ønsket å undersøke muligheter og utfordringer i anvendelsen av denne boka. For å innhente nødvendig datamateriale, gjennomførte vi tre semistrukturerte intervjuer, observasjon av informantenes muntlige vurdering og dokumentanalyse av elevenes individuelle evalueringsbok. Datamaterialet ble analysert med en temasentrert tilnærming. I analyseprosessen fant vi flere muligheter og utfordringer tilknyttet evalueringsboka. Et sentralt funn var at evalueringsboka bidro til aktive elever som i stor grad kunne overvåke egen læringsprosess. På den andre siden havnet lærerne ofte i tidsklemma som følge av ambisiøse læringsmål og lite tid til gjennomgang.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: