Skolen som arena for utvikling av sosial kompetanse - hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13775Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie med det formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen». Studien tar utgangspunkt i det jeg anser som relevant litteratur, teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse, og er basert på semistrukturert intervju som metode. Datamaterialet mitt består av tre intervjuer med fem informanter - som alle arbeider på småtrinnet i grunnskolen. Noen sentrale funn fra studien er at lærernes forståelse av sosial kompetanse samsvarer med teori og lovverk, til tross for at informantene har lite innsikt i hvordan sosial kompetanse fremkommer i læreplanen – og hvordan de sosiale planene på skolen er utarbeidet. Når det gjelder hvordan lærere arbeider med utvikling av sosial kompetanse hos elevene, er opplæringen basert både på langsiktige planer og tilpasset de behov som oppstår i elevgruppa underveis. Tilpasningene som gjøres tar utgangspunkt i elevgruppa som en helhet, og arbeidet er basert på mye gjentakelse og repetisjon, samt gradvis progresjon. Lærerne melder fra om at de er bevisste sin rolle som forbilder for sine elever, og relasjonsarbeid, tydelig ledelse og samarbeid med både kollegaer og elevenes hjem trekkes frem som sentralt i arbeidet med utvikling av sosial kompetanse hos elevene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: