Show simple item record

dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorKnutsen, Cathrine Maria Martinsen
dc.date.accessioned2018-09-14T07:45:31Z
dc.date.available2018-09-14T07:45:31Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractJeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie med det formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen». Studien tar utgangspunkt i det jeg anser som relevant litteratur, teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse, og er basert på semistrukturert intervju som metode. Datamaterialet mitt består av tre intervjuer med fem informanter - som alle arbeider på småtrinnet i grunnskolen. Noen sentrale funn fra studien er at lærernes forståelse av sosial kompetanse samsvarer med teori og lovverk, til tross for at informantene har lite innsikt i hvordan sosial kompetanse fremkommer i læreplanen – og hvordan de sosiale planene på skolen er utarbeidet. Når det gjelder hvordan lærere arbeider med utvikling av sosial kompetanse hos elevene, er opplæringen basert både på langsiktige planer og tilpasset de behov som oppstår i elevgruppa underveis. Tilpasningene som gjøres tar utgangspunkt i elevgruppa som en helhet, og arbeidet er basert på mye gjentakelse og repetisjon, samt gradvis progresjon. Lærerne melder fra om at de er bevisste sin rolle som forbilder for sine elever, og relasjonsarbeid, tydelig ledelse og samarbeid med både kollegaer og elevenes hjem trekkes frem som sentralt i arbeidet med utvikling av sosial kompetanse hos elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13775
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleSkolen som arena for utvikling av sosial kompetanse - hvordan forstår og arbeider lærere med utvikling av sosial kompetanse hos elever i grunnskolen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)