Show simple item record

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorJensen, Eirin Caroline Lande
dc.date.accessioned2018-09-14T08:03:59Z
dc.date.available2018-09-14T08:03:59Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractMålsetningen med denne studien er å bidra med kunnskap om utforskende arbeidsmåter i barneskolen. Jeg undersøker om det foreligger noen føringer for bruk av utforskende arbeidsmåter i nasjonale læreplaner gjennom en dokumentanalyse av utvalgte læreplaner i fag og Den overordnede delen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen (2017). Videre søker jeg innsikt i de didaktiske mulighetene og utfordringene ved utforskende arbeidsmåter som finnes i barneskolen gjennom intervju. Datamaterialet blir så analysert gjennom en temasentrert innholdsanalyse. Noen sentrale funn er at læreplanene gir rom for bruk av utforskende arbeidsmåter og at den overordnede delen oppfordrer til vitenskapelig metode i opplæringen. Utforskende arbeidsmåter legger til rette for at elevene får utfolde seg kreativt og selvstendig, men samtidig krever slike arbeidsmåter gode rammer for å sikre progresjon og tilpasset opplæring. Ansvaret for hvordan utforskende arbeidsmåter brukes i skolen ligger hos lærerne, det er deres kompetanse, erfaring og metodefrihet som avspeiles i undervisningen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13782
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectutforskende arbeidsmåteren_US
dc.subjectkritisk tenkningen_US
dc.subjectutforskingen_US
dc.subjectnysgjerrigheten_US
dc.subjectden overordnede delenen_US
dc.subjectmetodefriheten_US
dc.subjectselvstendig tenkingen_US
dc.subjectkreativiteten_US
dc.subjectelevaktiven_US
dc.subjectelevstyringen_US
dc.subjectrammestyringen_US
dc.subjectstøttestruktureren_US
dc.subjectkonstruktivistisken_US
dc.subjectelevmedvirkningen_US
dc.subjectselvtilpasningen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectNOU 2015:8en_US
dc.subjectframtidsretteten_US
dc.subjectmotivasjon for læringen_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectdokumentanalyseen_US
dc.subjectintervjuen_US
dc.subjecteksplorativ casestudieen_US
dc.titleUtforskende arbeidsmåter på barneskolen - mer enn bare utforsking.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)