dc.contributor.advisor | Jakobsen, Arne | |
dc.contributor.author | Mathiassen, Solveig | |
dc.contributor.author | Møller, Carita Maylén | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T09:00:57Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T09:00:57Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk rapporterer fra en kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. Vi ønsket i denne studien å finne ut hvilke oppfatninger disse matematikklærerne hadde av relasjonell forståelse, og hvilke oppfatninger og erfaringer de hadde med utviklingen av denne forståelsen. I tillegg ønsket vi å finne ut hvilke oppfatninger og erfaringer matematikklærerne hadde med hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse. For å få innsikt i dette benyttet vi oss av semistrukturerte intervjuer.
Hensikten med denne studien er å belyse hvilke faktorer som kan bidra til å utvikle elevenes relasjonelle forståelse, samtidig rette oppmerksomhet mot hva som kan hindre denne utviklingen. I tillegg fremheve fordeler med relasjonell forståelse. Studien har vært veldig nyttig og lærerik for oss, og håper at den kan være nyttig for andre lærerstudenter og matematikklærere som ønsker å bidra til utvikling av relasjonell forståelse hos elevene.
Studien har tatt utgangspunkt i Skemps (1976) beskrivelse av relasjonell forståelse, samt kompetanserammeverkene til National Research Council (2001) og Niss og Jensen (2002), i tillegg til Schoenfeld, Floden og the Algebra Teaching Study and Mathematics Assessment Project (2014) sitt analytiske rammeverk, «Teaching for Robust Understanding in Mathematics» (TRU Math).
Resultatene viser at ulike oppgaver og undervisningsmetoder, samt matematikklæreren kan bidra til utvikling av elevenes relasjonelle forståelse. Videre viser resultatene at tid, elevgruppen, retningslinjer i skolen, og matematikklæreren selv kan hindre denne utviklingen. I tillegg viser resultatene hvilke fordeler elevene kan ha av en undervisning rettet mot relasjonell forståelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13789 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Relasjonell forståelse | en_US |
dc.subject | Utvikling | en_US |
dc.subject | Matematisk kompetanse | en_US |
dc.subject | Matematikklærere | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.title | Matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres oppfatninger av og erfaringer med relasjonell forståelse | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |