Helgelandssykehuset 2025 – Kampen for tilværelsen. Et studie av anvendte forsvarsstrategier i Helgelandssykehusets 2025-prosjektet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13835Dato
2018-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er omdømmeforsvar. Omdømmebygging i offentlige organisasjoner har de siste årene blitt mer vanlig. På linje med private virksomheter har offentlige virksomheter fordeler gjennom et godt omdømme. Helgelandssykehuset-2025 brukes som case da helseforetaket står midt i en omstillingsprosess. En eller to byer på Helgeland kan bli stående uten lokalsykehus i fremtiden noe som har skapt stor motstand mellom byer, kommuner, politikere og aksjonsgrupper. Det har vært publisert svært mange saker i media om prosjekt-2025, positive som negative med et sterkt engasjement. Litteraturen er tydelig på at det er viktig velge den responsstrategien som samsvarer med det ansvaret interessentene tilskriver organisasjonen i en krisesituasjon. For Helgelandssykehuset handler det om å minimere skadevirkningene av krisen, samtidig som man forsøker å ivareta organisasjonens omdømme.
I denne oppgaven presenteres det hvordan Helgelandssykehuset responderer på angrepene i media. Vi har studert avisartikler fra de tre største avisene på Helgeland i perioden 2014-2018. Helgelandssykehuset sin respons på angrepene er kategorisert i ulike forsvarsstrategier i henhold til teoriene fra Coombs og Benoit. Vi har også sett nærmere på hjemmesiden og kommunikasjonsstrategien til 2025-prosjektet gjennom stjernekvalitetene til Fombrun og Van Riel. Vi har avgrenset og tatt for oss tre av stjernekvalitene synlighet, ekthet og åpenhet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: