Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13889Date
2018-09-20Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
- Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i liten grad har opplevd støtte og oppfølging i de første årene i jobben. Videre drøfter artikkelen hvilke aspekter nye lærerutdannere selv foreslår av støtte og oppfølging av nye lærerutdannere i Norge. I tillegg viser studien at det i lærerutdanningen ligger et udekket og uavklart behov for en målrettet strategi for induksjon for nye lærerutdannere og at denne bør tuftes på det mangfold av karriereveier som nye lærerutdannere representerer.
- This mixed methods study draws on data from a national survey with 220 respondents on various subjects of becoming a novice teacher educator in Norway. The article shows that new teacher educators have rarely experienced support and follow-up during the first years in the job. The article also discusses what aspects new teacher educators themselves propose as support and follow-up of beginning teacher educators in Norway. The main findings of the study show that there is a need for a targeted strategy for new teacher educators’ professional induction, and also support and follow-up based on the diversity of trajectories new teacher educators represent.
Description
The following article: Langørgen, K, & Smith K. (2018). Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge. UNIPED, 41(03), 361-377. 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14, was first published in UNIPED. Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-14.