Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorKillingberg, Heidi Josefine
dc.date.accessioned2018-10-10T09:19:43Z
dc.date.available2018-10-10T09:19:43Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er det brukt litteratur i nærliggende bransjer som viser at faktorene pris, kvalitet, omdømme og geografisk avstand har en påvirkning på tilfredshet og lojalitet. Disse faktorene vil i denne studien derfor være ment til å forklare kundetilfredshet og lojalitet i regnskapsbransjen. Innsamling av data ble gjort ved å gjennomføre en nettbasert spørreundersøkelse for bedrifter i Nord-Norge. Antall respondenter var totalt 373 bedrifter, og besto av 96 % små bedrifter. Analysen ble gjennomført i analyseverktøyet SPSS 25, der faktor-, reliabilitets- og regresjonsanalyse ble brukt for å definere faktorene og avdekke i hvilken grad de hadde en signifikant forklaringseffekt. Videre ble Hotelling (1929) sin modell for horisontal og vertikal differensiering brukt for å undersøke påvirkning av bedriftenes etterspørsel. Resultatene viste at alle fire variablene hadde en signifikant forklaringseffekt på kundelojalitet. For kundetilfredshet var det derimot kun prisbetydning og geografisk avstand som utgjorde signifikante forklaringsvariabler. Resultatene fra Hotellings modell viste at kundene vil etterspørre tjenester hos den leverandøren som tilbyr den laveste totalprisen. Videre viste modellens resultater at så fremst kunden er villig til å betale for høyere kvalitet – vil den etterspørre tjenester hos den leverandøren som leverer best mulig kvalitet. Nøkkelord: kundetilfredshet, kundelojalitet, regnskapstjenester, differensiering, outsourcingen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13926
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleKundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)