ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for filosofi og førstesemesterstudier
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13992
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04
Thumbnail
View/Open
article.pdf (941.1Kb)
Publisher's version (PDF)
Date
2018-09-07
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Nilsen, Fredrik
Abstract
Norwegian abstract: I artikkelen argumenterer jeg for at Elisabeth av Böhmen, gjennom hennes kritikk av den kartesianske dualismen mellom sjel og legeme, motiverer Descartes til å videreutvikle og presisere sin teori om samvirket mellom de to substansene, en prosess som kulminerer i den velkjente teori om konglekjertelen (glandula pinealis). I Meditasjoner fra 1641, som utgjør utgangspunktet for korrespondansen i 1643 mellom Elisabeth og Descartes, angår Descartes sitt hovedargument vesensforskjellen mellom de to substansene; mens sjelen (res cogitans) fungerer i samsvar med logikkens prinsipper, virker legemet (res extensa) i overensstemmelse med mekanikken. Descartes har heller lite å si vedrørende foreningen mellom de to substansene, og han gir ikke noen forklaring på denne. Heller ikke i svarene på Elisabeths brev lanserer han noen slik forklaring, men Elisabeths spørsmål motiverer ham, i sitt siste verk, Sjelens Pasjoner fra 1649, til å utvikle og offentliggjøre konglekjertelteorien.
 
English abstract: In the article I argue that Elizabeth of Bohemia, through her critique of the Cartesian dualism between mind and body, motivates Descartes to develop and specify further his theory of correlation between the two substances, a process that culminates in the well-known theory of the pineal gland (glandula pinealis). In the Meditations from 1641, which is the point of departure for the 1643-correspondence between Elizabeth and Descartes, Descartes’ main arguments concern the distinction between the two substances; whereas the mind (res cogitans) works due to logical principles, the body (res extensa) works in accordance with mechanics. On the union or correlation between the substances, Descartes has only minor things to say and does not provide any explanation of it. Nor in his replies to Elizabeth’s letters does he offer such an explanation, but Elizabeth’s questions motivate him, in his last work, The Passions of the Soul from 1649, to develop and publish the theory of the pineal gland.
 
Description
The following article, Nilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. Norsk Filosofisk Tidsskrift, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04, can be accessed at https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04.
Publisher
Universitetsforlaget (Scandinavian University Press)
Citation
Nilsen, F. (2018). Elisabeth av Böhmen og sinn-kropp-problemet. Norsk Filosofisk Tidsskrift, 53(02-03), 79-91. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2901-2018-02-03-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (filosofi og førstesemesterstudier) [160]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)