Lærebøkenes makt over multimodale teksters prakt. En studie av tre lærebøkers fokus på multimodale tekster
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14077Dato
2018-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristiansen, Frida KathrinSammendrag
Multimodale tekster er en teksttype man ser i økende grad i samfunnet, og derfor er det viktig at elever får tilstrekkelig opplæring i denne teksttypen. Lærebøkene er viktige hjelpemidler i opplæringen, og derfor har jeg valgt å se på hvordan lærebøkene tar for seg multimodale tekster. Målet med denne oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan behandles emnet multimodale tekster i ulike lærebøker i norsk for vg3? Problemstillingen er besvart ved å analysere tre lærebøker for studiespesialiserende utdanningsprogram for vg3. For å besvare problemstillingen har jeg laget fire forskningsspørsmål:
- Hvordan vektlegges temaet multimodale tekster i lærebøkene?
- Hvordan forklares og avgrenses begrepet?
- Hvilke typer multimodale tekster er brukt?
- Har oppgavetypene i lærebøkene samme fokus som læreplanen?
For å eliminere høy grad av subjektivitet, har jeg valgt å bruke tre metoder i analysene av lærebøkene: kvantitativ metode, hermeneutisk metode og kvalitativ metode. Resultatene av undersøkelsen viser at emnet multimodale tekster behandles svært ulikt, og at det også i det ene tilfellet ikke behandles i det hele tatt. Begrepet forklares ganske likt i lærebøkene, men avgrensningene er mangelfulle. Lærebøkene har for lite fokus på hva modaliteter er og forståelsen av hva en tekst er. Det viser seg også at lærebøkene har et tekstfokus som ikke imøtekommer tekstene med stor påvirkningskraft som blir brukt i økende grad i samfunnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: