Introduksjon til vektorer i norske lærebøker og i en undervisningsfilm
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14110Date
2011Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Fyhn, Anne BirgitteAbstract
Norwegian abstract: Vektorer introduseres andre år på videregående skole i Norge. Denne teksten undersøker hvordan læreverkene og en klatrefilm introduserer dette emnet og hvorvidt filmen kan supplere bøkene. Film og lærebøker undersøkes ut fra samme kriterier. Fordi bøkene bygger på læreplanen, presenteres først en oversikt over vektorers plass i norske læreplaner. Analysene viser at filmen kan supplere lærebøkene ved å utfordre elevenes matematiske tenking i forhold til relasjoner mellom vektor og vinkel. Analysene indikerer også en svakhet ved læreplanen: Læreplanens kompetansemål med hensyn på vektorer fokuserer kun på regning og prosedyrer uten at disse eksplisitt inngår i en sammenheng. Kompetansemålene sier heller ikke noe om forståelse. English abstract: Vectors are introduced to Norwegian pupils their second year of upper secondary school. This text researches whether a climbing video about vectors may supply the textbooks. The video and the textbooks are analyzed by the same criterions. Because the video is based on the syllabus, a survey of vectors in Norwegian syllabuses is presented. The Analyses show that the video may supply the textbooks by challenging the pupils’ mathematical thinking regarding relations between vectors and angles. The analyses also indicate a weakness with the syllabus; The competence aims regarding vectors focus only on vector calculus and procedures without any demands regarding connections. The competence aims neither has any claim regarding understanding.