Show simple item record

dc.contributor.authorHermo, Kai Arne
dc.contributor.authorRafhaelsen, Stein Kato
dc.date.accessioned2018-11-08T08:55:00Z
dc.date.available2018-11-08T08:55:00Z
dc.date.issued2018-05-30
dc.description.abstractDenne oppgaven har prøvd å se sammenhengen mellom strategiske valg, økonomisk bærekraft, og sportslige prestasjoner i våre to største nordnorske fotballklubber. Utgangs-punktet har vært å knytte et teoretisk rammeverk opp mot den empiriske konteksten, og så drøftet dette gjennom ulike hypoteser. Vi har analysert perioden fra 2008 og frem til i dag for å se ulikhetene og likheter i strategiske valg i disse klubbene. Vi har gjennom ti hypoteser vurdert hvilken av klubbene som er best på ulike felter innenfor sport, økonomi og eierstrategi, og har konkludert med at Bodø/Glimt er den klubben som leverer best på økonomi og eierstrategi. Tromsø IL leverer best på sport. Med økte inntekter gjennom medieavtalen fra 2005, skulle man kanskje tro at økonomien og de sportslige prestasjonene var blitt bedre. Tromsø IL og Bodø/Glimt er eksempler på at økte inntekter også satte fart på kostnadssiden i regnskapet. Vi ønsket i oppgaven å analysere dette spennet mellom økonomi og sport. Er man avhengig av å satse med sviktende bærekraft for å oppnå gode resultater? Vi har sett på to nordnorske toppfotballklubber gjennom en periode med medieinntekter, økonomiske redningsaksjoner, og varierende sportslige resultater. En fremtidig studie kan ta for seg alle lagene i Eliteserien, og forske på hvorfor de økte inntektene gjennom medieavtaler ikke ser ut til å ha gitt bedre sportslige resultater. Man kan også forske på hva disse økte inntektene har gjort med kostnadene til norske toppklubber.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14121
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleEffekten av strategiske og økonomisk valg på sportslige resultater. En tidsserieanalyse av to nordnorske toppfotballklubberen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)