Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14309Date
2018-11-06Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Strømmesen, Ann-JorunAbstract
Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 utviklet Better Learning Program (BLP). Delprogrammet BLP-1 er basert på følgende fem empirisk støttede prinsipper med tanke på å forebygge mentale helseproblemer: (1) å fremme en opplevelse av trygghet, (2) å fremme ro, (3) å fremme en opplevelse av personlig- og kollektiv mestringstro, (4) å fremme sosial tilhørighet, og (5) å fremme håp. Under et feltarbeid på Vestbredden i perioden 16. - 27.april 2018 ble det for 84 elever, fordelt på tre klasser fra tre ulike skoler, gjennomført en undersøkelse av elevenes opplevelse av endring etter deltakelse i BLP-1. Elevene beskrev deres situasjon før deltakelse i programmet som preget av flere ulike helseplager. Så godt som alle elevene rapporterte om positive endringer etter deltakelse i BLP-1. For de fleste var endringene knyttet til regulering av emosjoner og sosial støtte, herunder særlig til opplevelse kontroll, ro, fellesskap og vennskap.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: