Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTingvoll, Wivi-Ann
dc.contributor.authorPedersen, Karin Ravn
dc.contributor.authorNymo, Randi Inger Johanne
dc.date.accessioned2019-01-30T12:18:08Z
dc.date.available2019-01-30T12:18:08Z
dc.date.issued2018-11-02
dc.description.abstract<p><i>Bakgrunn</i>: Sykepleiere er den største gruppen helsepersonell i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Det forventes at de allerede som nyutdannede har kompetanse i sykepleiefaglig ledelse for å kunne organisere og lede pasientarbeidet. Sykepleierutdanningen i samarbeid med praksisfeltet har ansvaret for å utvikle teoretisk og praktisk kunnskap slik at sykepleiere får handlingskompetanse i sykepleiefaglig ledelse.</p> <p><i>Hensikt</i>: Hensikten med denne studien var å få kunnskap om hvordan studentene erfarer sin egen utvikling av handlingskompetanse i sykepleiefaglig ledelse etter ny praksismodell i sjette semester. Studentenes erfaringer gir viktig kunnskap for å videreutvikle praksismodellen i henhold til praksisfeltets krav til nyutdannede sykepleiere.</p> <p><i>Metode</i>: Vi valgte en kvalitativ tilnærming ved å bruke fokusgrupper med studenter etter endt praksisperiode våren 2016. I analysen benyttet vi kvalitativ innholdsanalyse.</p> <p><i>Resultat</i>: Studien viser at en ny praksismodell kan bidra til å styrke studentenes ferdigheter i ledelse og organisering og dermed bidra til å minske gapet mellom utdanningen og sykehjemmenes forventninger til nyutdannede sykepleiere.</p> <p><i>Konklusjon</i>: Studentene ble utfordret i sykepleiefaglig ledelse, studentveiledning, involvering i kvalitetsarbeid samt tverrprofesjonell samhandling. Studien viser at balansen mellom utfordringer og refleksjon er sentral for læring og kritisk tenkning i sykepleie.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575> https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575</a>.en_US
dc.identifier.citationTingvoll, W.-A., Pedersen, K.R. & Nymo, R.I.J. (2018). Ny praksismodell gjorde studentene bedre i ledelse og organisering. <i>Sykepleien Forskning</i>. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1630999
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2018.73575
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.issn1891-2710
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14561
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbund (Norwegian Nurses League)en_US
dc.relation.journalSykepleien Forskning
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.subjectFokusgrupperen_US
dc.subjectHermeneutikken_US
dc.subjectKommunehelsetjenestenen_US
dc.subjectKunnskapsbasert sykepleieen_US
dc.subjectSykepleiefaglig ledelseen_US
dc.subjectFocus groupsen_US
dc.subjectHermeneuticsen_US
dc.subjectMunicipal health servicesen_US
dc.subjectKnowledge-based nursingen_US
dc.subjectNursing leadershipen_US
dc.titleNy praksismodell gjorde studentene bedre i ledelse og organiseringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel