Show simple item record

dc.contributor.advisorBjerkli, Bjørn
dc.contributor.authorSkåden, Emma Margret
dc.date.accessioned2008-06-23T17:05:58Z
dc.date.available2008-06-23T17:05:58Z
dc.date.issued2008-05-15
dc.description.abstractDenne oppgavens overordnede tema omhandler symboler for gruppetilhørighet som utsettes for kommersialisering. Med hovedfokus på kilten og tartanmønsteret ser jeg på om meningen bak symbolene endres, hovedsakelig for ”eierne” av symbolene. Jeg diskuterer virkningen av turisme og kommersialiseringen i et skotsk perspektiv og hvordan kommersialiserte symboler oppfattes med hensyn til autentisitet. Hva som blir ansett som autentiske eller uautentiske symboler og hvem som har myndighet/autoritet til å bestemme dette er også et tema for oppgaven min. I den anledning har en av mine ambisjoner vært å belyse hvordan en modernisering av kilten har vært med på å ”tvinge” folk til å endre sin verdidifferensiering av kilten i en kommersiell sfære og en moralsk identitetssfære. Dette har jeg gjort ved å følge kilten som et fenomen i de forskjellige kontekster den brukes i, deriblant Highland Games. Jeg vil i presentasjonen av de forskjellige kontekster der kilten brukes vise hvilken betydning en kommersiell vare har i slike kontekster. Jeg vil vise hvordan en slik kommersiell vare kan flyte fritt i en sfære, mens den i en annen mer eller mindre ikke er tilstede. Oppgavens kontekstuelle analyse tar opp hvordan Skottlands historie med en motstandskamp mot England har vært med på å gjøre kilten og tartanmønsteret til et motstandssymbol ovenfor England og slik gjort England til den signifikante og periferiske ”Andre”. I tillegg er jeg opptatt av hvordan ideen om kilten er viktigere enn detaljene rundt bruken av kilten og hvordan individuell og kollektiv identitet vises ved bruk av kilten i forskjellige kontekster. Avslutningsvis i denne oppgaven foretar jeg en komparasjon til samiske symboler og den økende kommersialiseringen av dem. Jeg vil slik vise at modernisering av symboler for gruppetilhørighet, som kilten, blir ”godtatt” hvis det er skottene selv som står for moderniseringen og ikke utenforstående.en
dc.format.extent1413854 bytes
dc.format.extent2070 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1469
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1246
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDSOA-3900nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250en
dc.titleUnfolding the kilt : en studie av skotsk identitet og kommersialisering av symboler for gruppetilhørigheten
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record