Pedagogisk og fysisk tilrettelegging for utagerende barn i barnehage : en kvalitativ studie av de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging for et utagerende barn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/1481Dato
2008-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Steilland, Lina Lucia CamiloSammendrag
En kvalitativ studie som omhandler et utagerende barn i barnehage og de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging.
Studien er basert på personlige observasjoner i et gitt barnehagemiljø, hvor man kom frem til at de fysiske rammene som barnet befant seg i innbød til en lite hensiktsmessig tilrettelegging og opplæring for barnet. Det ble derfor bestemt at miljøet måtte endres, og oppgaven beskriver hvordan dette ble gjort og hvilke resultater det fikk for barnet, barnegruppa for øvrig og for personalet.
Oppgaven definerer hva utagerende barn er, barn med problematferd og hvilke rettigheter disse har i møte med en opplæringsinstitusjon som barnehagen er. Det er også foretatt en utgreiing om inkludering og integrering som overordnet prinsipp for all pedagogisk virksomhet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2008 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: