Show simple item record

dc.contributor.authorWorum, Kirsten Sivertsen
dc.contributor.authorBjørndal, Cato R. P.
dc.date.accessioned2019-03-08T09:47:04Z
dc.date.available2019-03-08T09:47:04Z
dc.date.issued2018-12-13
dc.description.abstractFormålet med artikkelen er å få innsikt i studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen, noe som er avgjørende for å utvikle praksisveiledningens kvalitet. Studentperspektivet på praksisveiledningens kvalitet er lite fremtredende i nordisk forskning på barnehagelærerutdanning. Studien er basert på fire fokusgrupper, der studenter fra 1.-3. studieår i barnehagelæreutdanningen utveksler erfaringer og synspunkter på hva de oppfatter som god og mindre god praksisveiledning. Studentenes oppfatninger av kvalitet omfatter åtte aspekt; oppfølging av veilederen, veiledning tilpasset sitt behov, gode tilbakemeldinger, bli utfordret av veilederen, åpen dialog og gjensidig læring, veiledning sammen med andre men også alene, gode holdninger hos veilederen og godt samspill mellom praksis og campus. Funnene diskuteres i forhold til internasjonal forskning og diskursen mellom veiledningspedagogiske tradisjoner, og sees i lys av kvalitetsbegrepet i høyere utdanning med vekt på prosesskvalitet.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this article is to gain insight into student-perceptions of supervision of practical training in kindergarten teacher-education. Today there is little Nordic research from the student-perspective on the quality of supervision of practical training in kindergartens. In this study students in their first, second, and third years of study, divided into four focus-groups, exchanged experiences and views on what they perceive as good and bad practical supervision. Students' perceptions of quality include; follow-up from the practical-training supervisor, supervision adapted to their needs, good feedback, being challenged by the supervisor, open dialogue and mutual learning, supervision along with others but also alone, good attitudes of the mentor, and good interaction between the practical placement and campus. The findings are discussed in relation to international research and the discourse between central Nordic schools of supervision. Findings are also seen in light of the concept of quality in higher education.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.1578>https://doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.1578. </a>en_US
dc.identifier.citationWorum, K.S. & Bjørndal, C.R.P. (2018). Studenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning. <i>Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk, 3</i>(1), 1-17. https://doi.org/10.15845/ntvp.v3i1.1578en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1654007
dc.identifier.doi10.15845/ntvp.v3i1.1578
dc.identifier.issn2535-3047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14904
dc.language.isonoben_US
dc.publisherBergen Open Access Publishingen_US
dc.relation.journalNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectKvaliteten_US
dc.subjectstudenten_US
dc.subjectperspektiven_US
dc.subjecterfaringen_US
dc.subjectveiledningspedagogikken_US
dc.subjectfokusgruppeen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleStudenters oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record