Boals bildeteater som kroppslig utforskende refleksjon. En studie med næringslivsledere som forskningsdeltakere.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14968Date
2018-06-27Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Author
Wilhelmsen, LindaAbstract
Artikkelen retter fokus på en fysisk teaterforms bidrag til kunnskapsproduksjon. Augusto Boals
bildeteater er en dramafaglig arbeidsform og teaterform, som er inspirert av Paolo Freires kritiske
pedagogikk med bruk av utforskende og kritisk refleksjon. Betydningen av denne kroppslige tilnærmingen
og den kritiske refleksjonen undersøkes i denne studien. Det empiriske utgangspunktet for
studien er et videreutdanningstilbud for næringslivsledere ved et norsk universitet, Bedriftskultur
i endring og utvikling, der bildeteater ble anvendt som kroppslig utforskende refleksjonsmetode.
Studien er kvalitativ og materialet er generert gjennom intervju, observasjon, feltnotater og deltakernes
evalueringer. Analysen viser at en kroppslig-affektiv og kognitiv gestaltning og kritisk refleksjon
i bildeteater igangsetter transformative prosesser som kan bidra til nye måter å tenke på. This article focuses on the contributions of a physical theatre form to knowledge production.
Augusto Boal’s image theatre is a dramatic work and expression form, based on Paolo Freire’s critical
pedagogy with use of explorative and critical reflection. The importance of the embodiment and
the critical reflection is explored in this study. The empirical point of departure for the study is a
further education course for leaders in the business sector, Corporate culture in change and development,
offered at a Norwegian university, where image theatre was used as an embodied explorative
reflection method. The study is qualitative and material is generated through interviews, observations,
field notes, and participant evaluations. The analysis makes visible that an embodied-affective
and cognitive critical reflection in image theatre initiates transformative processes that potentially
contribute to new habits of mind.
Description
Source at https://doi.org/10.23865/jased.v2.919. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.