Vurderingsformer i samfunnsfag. En kvalitativ studie av tre vurderingsformer i samfunnsfag og hvordan disse påvirker elevenes læringsmotivasjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14996Dato
2018-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nielsen, SebastianSammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er vurdering i samfunnsfag. Læreplanen har ingen eksplisitt didaktisk del som omhandler vurdering, Theo Koritzinsky skriver om dette i boken Samfunnskunnskap: fagdidaktisk innføring da vurdering i samfunnsfag i dag er en sammen satt løsning, der læreren står fritt til å finne sine vurderingsmetoder utfra tidligere erfaring og andre fag. Studiens hensikt er å bidra med kunnskap og innsyn i hvordan tre utvalgte metoder der to ikke er vesentlig mye i bruk på denne skolen kan bidra til en økt motivasjon for læring hos elevene.
Oppgaven har en fordeling mellom en kvantitativ og kvalitativ tilnærming. Dette for å få inn et større materiale som i etterkant kunne analyseres nærme ved dybdeintervjuer. Utvalget har bestått av 40 elever i spørreundersøkelsen, 5 elever til intervjuene samt en lærer, fordelt på to klasser i samfunnsfag ved en videregående skole i Troms.
Teorien og det empiriske materialet viser at elevene opplever forskjell i sin læringsmotivasjon når ulike vurderingsformer brukes. Elevenes motivasjon er her dokumentert med forståelsen av ytre og indre motivasjon. Empirien som er hentet inn i studien viser at elevenes kunnskap om vurdering skaper noen utfordringer for å benytte seg av vurderingsformene som gir elevene en større deltagelse enn ved lærer styrt vurdering. Til slutt fremmes noen refleksjoner rundt temaet og hva videre potensiell forskning bør se videre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: