Repeating excellence. En studie av norske svømmeklubber i lys av Jim Collins teorier om fremragende organisasjoner
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14998Date
2018-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hilton, Tor-KristianAbstract
Om ikke absolutt alle, så iallfall svært mange organisasjoner har et ønske om å bli best. De jobber målrettet for å få oppnå sine mål, men kun noen organisasjoner har en evne til å gjenta suksess og bevare sin fremtredende rolle teknologisk og økonomisk i samfunnet over tid.
Det har blitt utført flere studier innen organisasjonsforskning for å se på bakenforliggende kjennetegn i bedrifter som har gått fra å være generelt gode til å bli fremragende over tid. En sentral forsker på dette området er Jim Collins fra Stanford Universitet.
Han ser på i sin bok «Built to Last» hvordan en bedrift kan sette opp et rammeverk som gjør organisasjonen solid og bærekraftig og i sin bok «Good to Great» fokuserer han mere på personene i en organisasjon som går fra å være en god til å bli en fremdragende bedrift og som bevarer denne posisjonen over tid.
Jeg skal i oppgaven se på om Collins teori og funn kan ha gyldighet til å forstå en annen type organisasjon enn markedsbedrifter, nemlig idrettsorganisasjoner, som svømmeklubber, og deres arbeid med å utvikle og vedlikeholde fremragende økonomiske og sportslige resultater?
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: