En rektors guide til ledelsesuniverset! En litteraturstudie om sammenhengen mellom ledelse og elevenes resultater
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15011Dato
2018-12-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne oppgaven har til hensikt å gi et bidrag til kunnskap om hvordan ledelse i skolen kan påvirke elevenes læring og resultater. Målet med studien er altså å undersøke om skoleledelse gjør en forskjell. Det har vi gjort gjennom å undersøke problemstillingen: Er det sammenheng mellom ledelse og elevenes resultater. Vi har studert et utvalg artikler for å finne dokumenterte sammenhenger mellom ledelse og elevenes resultater. I de undersøkelsene vi har studert, er elevenes resultater representert ved vurdering av faglige resultater fra standardiserte tester. Vi har undersøkt om forskjell i rektors karakter, lederform og satsning på ulike elementer innen ledelsesområder påvirker elevenes resultater. Litteraturen vi har undersøkt gir indikasjoner på at det finnes sammenheng mellom ledelse og elevenes resultater.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: