Show simple item record

dc.contributor.authorHoltedahl, Lisbet
dc.date.accessioned2019-04-01T10:46:19Z
dc.date.available2019-04-01T10:46:19Z
dc.date.issued1995
dc.description.abstractI vesten og i den tredje verden finner man en mengde ulike bilder av formell vestlig utdannelse. I dagliglivet forsøker folk å koordinere forskjellige kunnskapsfelt, lokale og globale3. Konstruksjonen av bilder av vestlig utdannelse og synet på hvilken betydning en slik utdannelse får for den enkelte og for samfunnet er et komplekst emne. I dag samhandler de fleste mennesker med folk som er involvert i det nye formelle kunnskapssystemet, eller de er sjøl direkte involvert i dem. Denne artikkelen gir et eksempel på slik billedkonstruksjon ved å ta for seg utdannelseskarrierene til to kamerunesiske kvinner, Fanta og Therese. De er begge født i byen Ngaoundéré, de kjemper begge for å få en høyere formell utdannelse. For tiden bor de i Tyskland og Belgia, hvor de har store vansker med å takle hverdagen. Likevel tror deres familier hjemme at de lever i stor luksus i den hvite manns land. Det er over to år siden de to kvinnene har vært hjemme på besøk hos sine familier i Kamerun.en_US
dc.descriptionTekstbidrag i konferanserapporten Kjønn og samfunn i endring.en_US
dc.identifier.citationHoltedahl, L. (1995). Magi og kjærlighet på veien til høyere utdannelse. In: <i>"Kjønn og samfunn i endring: Rapport fra avslutningskonferanse 19. - 21. januar 1994: Program for grunnleggende samfunnsvitenskapelig kvinneforskning,</i> (p. 221-234). Oslo: Norges forskningsråd. ISBN: 82-12-00440-6en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15116
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorges forskningsråden_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Women's and gender studies: 370en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Kvinne- og kjønnsstudier: 370en_US
dc.titleMagi og kjærlighet på veien til høyere utdannelseen_US
dc.typeKonferansebidragen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record