Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15285Dato
2018-10-23Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Meløe, GiskenSammendrag
Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra til kvalitet i fagsamtaler der hun selv ikke er til stede? Hvordan beskriver elevene sin egen læring i arbeidet med fagsamtaler?
I et begrenset kasusstudium har jeg kartlagt arbeidet med fagsamtale i norsk i en niendeklasse og sammenlignet ulike typer fagsamtaler som elevene gjennomførte uten læreren til stede. Undervisningsopplegget jeg har fulgt, har jeg kalt prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. Funnene er beskrevet ved hjelp av Applebee og Langers fem kriterier for et godt stillas (1983) og Barnes’ begrep utforskende samtale og presenterende samtale (1992/2008). Jeg hevder at dette opplegget kan være et eksempel på «best practice» og at lærerne har funnet en metode som bidrar til at elevene oppnår tilgangskompetanse. Ved å beskrive mine funn og ved å vise fram en ny og systematisk måte å arbeide med muntlige ferdigheter på, håper jeg å kunne bidra til ny kunnskap om hvordan bevisst arbeid med muntlig kan arte seg.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
Prestbakk, Ingrid Helen Evensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ... -
Muntlige fortellinger som kilder : refleksjoner rundt teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet
Myklebost, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-06-06)I oppgaven drøftes teoretiske og metodiske aspekter ved bruk av muntlige kilder som inntak til identitet i en historievitenskapelig sammenheng. Oppgaven tar utgangspunkt i en hypotese om at personlige og sterkt subjektive fortellinger som muntlige kilder ofte er, egner seg til analyse av selvforståelse. Drøftingene i oppgaven er basert på femten intervjuer med to generasjoner tromsøbeboere som var ... -
Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter
Frydenlund, Tobias; Mathiassen, Julian V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ...