Show simple item record

dc.contributor.authorHaugen, Vivian D.
dc.date.accessioned2019-05-13T12:25:42Z
dc.date.available2019-05-13T12:25:42Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractAlle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at eleven framstår som mer innesluttet og engstelig enn vanlig. Mer spesifikt kan eleven framstå ukonsentrert eller framføre klager som vondt i hodet og lignende. At noe er bekymringsverdig kan også vise seg i form av fysiske tegn som blåmerker og sår. Blir eleven spurt hva dette skyldes, gis det ofte ulike forklaringer på hva årsaken er. Slike diffuse signaler kan føre til bekymring hos en lærer siden det kan være vanskelig å få tak i hva det er som forårsaker signalene. Det blir derfor viktig å undersøke årsaken til bekymringen. En lærer skal ikke være alene om bekymringer rundt elever, og det er derfor viktig at skolen som system har en handlingsplan for hvordan en skal håndtere slike bekymringer.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://www.fpkf.no/tidsskrift/>http://www.fpkf.no/tidsskrift/. </a>en_US
dc.identifier.citationHaugen, V.D. (2019). Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen. <i>Psykologi i kommunen</i>,(1), 63-73. http://www.fpkf.no/tidsskrift/en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1676787
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15291
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologien_US
dc.relation.journalPsykologi i kommunen
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleSamarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record