Hvordan kan jeg vite hva jeg skal gjøre, når jeg ikke vet hva det skal bli til slutt? En undersøkelse av hvilke utfordringer man kan støte på i oppdrag og oppgaver med løse rammer, innen kunstfaget.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15363Date
2018-11-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Kongsli, KirstenAbstract
Denne masteroppgaven tar for seg utfordringer oppgaver med løse rammer kan føre med seg. Egne erfaringer med å illustrere en akademisk bok, og erfaringer i kraft av å undervise ungdomsskoleelever i kunst og håndverksfaget danner grunnlaget for denne oppgaven. Å få et kunstnerisk oppdrag har mange likhetstrekk med å få en oppgave i faget kunst og håndverk. Oppdragets form og oppgavens utforming legger viktige føringer for det skapende arbeidet. Problemstillingen for undersøkelsen og drøftingen er;
Hvilke utfordringer kan oppstå i møte mellom oppdragsgiver og illustratør i et oppdrag med løse rammer? Hvilken overføringsverdi kan dette ha i forhold til oppgavegiving i kunst og håndverk?
Gjennom å forske på egen prosess i skapende arbeid forsøker jeg å avdekke hvilke utfordringer oppdrag med løse rammer kan gi. I tillegg tar oppgaven for seg hvordan elever i grunnskolen kan oppleve å få oppgaver med løse rammer. Datagrunnlaget er basert på egne erfaringer i arbeidet med å illustrere en bok, og erfaringer høstet i kraft av å være lærer i kunst og håndverk. Ved å sammenligne disse arbeidsprosessene forsker jeg å forstå hvilke krefter som virker, og hvordan man kan ta seg forbi de utfordringer som oppstår. Utfordringer som forutsetninger, forventninger, kreativ prosess, motivasjon, kommunikasjon samt produktutvelgelse peker seg ut som sentrale.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: