Show simple item record

dc.contributor.advisorOftedal, Elin Merethe
dc.contributor.authorHauan, Jorg Janssønn
dc.date.accessioned2019-06-12T08:04:11Z
dc.date.available2019-06-12T08:04:11Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.description.abstractSiden 90 tallet har det vært et oppsving i statlige og politiske initiativer for å utvikle bioteknologinæringen i Norge. Et av initiativene har vært å legge til rette for næringsklynger rundt om i landet. Biotech North er en slik klyngeorganisasjon for bioteknologiselskaper i regionen rundt Tromsø. Klyngen hjelper medlemmene sine med samarbeid, innovasjon og verdiskapning. Biotech Norths medlemsmasse har stor variasjon i produkt, omsetning og vekst. Dette gjorde meg interessert i å se hvordan selskapene i Biotech North oppnår legitimitet. Legitimitet er en variabel eller ressurs som selskaper får fra sine stakeholders og som er nødvendig for at selskaper skal vokse. Min problemstilling har vært: «Hvordan oppnår selskaper i Biotech North legitimitet» Jeg har benyttet meg av en kvalitativ metode hvor fire selskaper tilknyttet Biotech North ble intervjuet. I tillegg ble det benyttet en fenomenologisk tilnærming til analysen av materialet. Jeg utviklet en ny teoretisk modell for legitimitet og legitimitetsterskel. Modellen ble benyttet i utformingen av intervjuguide og i analysen av funnene. Resultatene fra studien var at selskapene arbeider aktivt med å fjerne eventuelle tvil stakeholderne skulle ha om produktet, selskapet og deres metoder. Det er viktig for stakeholderne og selskapet at produktet som utvikles eller selges har en dokumentert effekt og er godkjent av regulatoriske myndigheter. Selskapene må tilegne seg flere former for legitimitet, deriblant pragmatisk, moralsk og kognitiv legitimitet fra sine stakeholders. Aktiviteter som kommunikasjon, produktutvikling, organisering, nettverk og samarbeid har vært viktige i denne sammenhengen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15536
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3904
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subjectLegitimiteten_US
dc.subjectLegitimacyen_US
dc.titleLegitimitet i bioteknologiselskaper. Hvordan oppnår selskaper tilknyttet Biotech North klyngen legitimitet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)