Kommunikasjonsteknologi i fengsel. En kvalitativ studie av hvordan Skype påvirker fengselsinstitusjonen og innsattes soningsforhold
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15573Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kampevoll, CathrineSammendrag
Denne oppgaven er den del av "Fengselshelseprosjektet" som har innført bruk av Skype i Tromsø fengsel. Hensikten med prosjektet er bedre og mer koordinerte helsetjenester, bedre samhandling rundt den innsattes tilbakeføring til samfunnet og at de innsatte får mer kontakt med sine barn. Formålet med denne studien er å forstå hvordan kommunikasjonsteknologi i fengslet påvirker de innsattes kontakt med familie og helse- og rehabiliteringstjenester. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan påvirker Skype innsatte sine soningsforhold og hvordan påvirker Skype fengselsinstitusjonen? Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode. Informantene i studien består av fem innsatte og to ansatte i Tromsø fengsel. Analysen av datamaterialet viser at bruken av Skype som kommunikasjonsform i helsesammenheng ikke er like utprøvd som kommunikasjon med pårørende. Studien belyser sammenhengen mellom innføring av videokommunikasjon og innsattes opplevelse av tettere oppfølgning fra helsepersonell og rehabiliteringstjenesten. Skype byr på nye utfordringer for fengslet som institusjon, men mine funn viser at fengslet har utviklet nye rutiner for å opprettholde kontrollen. Skype har også bidratt til å endre soningsvilkårene med at de innsatte får mer taletid og dermed har større mulighet til å holde kontakten med sine pårørende. Spesielt fedre som ikke har familien i nærheten kan i større grad involvere seg i barnas liv. Den generelle oppfatningen blant de innsatte i studien er likevel at kvaliteten på kommunikasjon med helsepersonell og barn er forbedret etter innføringen av Skype.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: