Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1558Date
2008-06-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert.
Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: