ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord - psykisk helse og barnevern (RKBU Nord)
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15595
DOI
https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087
Thumbnail
View/Open
article.pdf (575.1Kb)
Publisher`s version (PDF)
Date
2019-06-19
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Thørnblad, Renee; Strandbu, Astrid; Salamonsen, Anita
Abstract
Barn deltar i økende grad i familievernkontorenes obligatoriske foreldremekling ved samlivsbrudd. Det er i dag en fagpolitisk målsetting i Norge at dette skal bli regelen snarere enn unntaket. På denne måten skal barns rett til å bli hørt innfris. I denne artikkelen undersøkes mekleres erfaringer fra meklingsprosesser der barn har deltatt. Spørsmålet som stilles er: Hva gjør barns deltakelse med meklingen? Oppmerksomheten er rettet mot betydningen av barns deltakelse for meklingsprosessen, aktørenes roller og meklingens tema. Artikkelen bygger på kvalitative intervju med meklere med erfaring fra bruk av Barn i mekling-modellen (BIM). Intervjuene er analysert ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse. Resultatene viser at meklerne tillegger barns deltakelse stor betydning for ulike sider ved foreldremeklingen, så som meklernes faglige tilnærming, tematikk i meklingen og fokus på foreldreskap.
 
In Norway, family mediation is mandatory for all separating parents with children under the age of 16. It is a public policy that all children should have the opportunity to participate in mediation processes, and the number of children participating is currently increasing. In this way children’s legal right to be heard is met. This article examines the mediators’ experiences from mediation processes in which children have participated. The research question is: What does children’s participation do to mediation? The results build on qualitative interviews with mediators with experience from using the Children in Mediation Model (BIM). Our attention is on the impact of children’s participation in the mediation process, for the roles of the actors and the themes focused in mediation. The results show that the mediators see children’s participation as important in different aspects of family mediation, such as the mediators’ choice of professional approach, the themes addressed in mediation and the parents’ focus on parenting after divorce.
 
Description
Source at https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087.
Publisher
Norsk senter for barneforskning ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU
Citation
Thørnblad, R., Strandbu, A. & Salamonsen, A. (2019). Hvordan påvirker barns deltakelse foreldremekling? Barns deltakelse som mål og middel. Barn - Forskning om barn og barndom i Norden, 37(2), 67-80. https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3087
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (RKBU Nord) [312]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)