Tidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15621Date
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Myrvold, Marlin CatharinaAbstract
Bakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har skrivingen som utgangspunkt, samt å fremme kunnskap om dette. Forskningsspørsmålet er som følger: Hvordan kan lærere legge til rette for at elever kan skrive seg til lesing? For å besvare forskningsspørsmålet benytter jeg meg av en kvalitativ tilnærming til feltet og forskningsstrategien casestudie. Ved å benytte meg av de kvalitative datainnsamlingsmetodene observasjon og intervju undersøker jeg hvordan en lærer som arbeider med veiledet skriving og STL+ legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing.
Studiens funn viser at en kan legg til rette for å skrive seg til lesing-tilnærmingen gjennom å ha den enkelte elevs behov i sentrum. Læreren tar elevenes tidlige skriftspråkferdigheter på alvor, gjennom å tilrettelegge for et skriftspråkstimulerende miljø der elevene gjennom tidlig skriving og samtaler med læreren kan utforske og oppdage skriftspråket. I skrivingen kan elevene oppdage bokstav og bokstavlyd-forbindelser som kan gjøre overgangen til lesing lettere. Funnene viser at læreren er sentral for at elevene skal lykkes med tidlig skriving, og at læreren tilrettelegger gjennom å bygge stillas rundt elevenes skriving i form av modelltekster og veiledningssamtaler. Funnene viser at gode skrivesituasjoner og felles opplevelser kan bidra til lærelyst, motivasjon og at elevene ønsker å formidle noe ved hjelp av skriften. Dette, i kombinasjon med en rask bokstavprogresjon, bidrar til en funksjonell skriveopplæring og bokstavinnlæring, fordi elevene skjønner hvorfor man har bruk for å kunne skrive og at bokstavene blir funksjonelle gjennom tidlig skriving. Funnene indikerer at læreren tilrettelegger ved å benytte seg av balansert tilnærming, da opplæringen vektlegger systematisk og rask opplæring av bokstaver, samtidig som opplæringen tar utgangspunkt i helhet og mening i form av funksjonell skriveopplæring med autentiske skrivesituasjoner. Som mastergradsoppgavens tittel påpeker kan tidlig skriving ses i sammenheng med å være ambisiøs på elevenes vegne.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: