Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte»
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15623Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert tilnærming. Funnene fra analysen ble drøftet i lys av teori og forskning, hvor resiprok determinisme av Bandura (1977, s. 194) har vært vårt epistemologiske grunnlag. Hovedelementer som synes særlig relevante i arbeidet med å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø er et godt samarbeid med hjemmet, et felles sett verdier i klasserommet og en nær lærer-elev-relasjon som baserer seg på tillit, anerkjennelse og respekt, samt at elevene regelmessig opplever autentisk mestring. Dessuten synes det relevant for læreren å være bevisst på at elevene både skal dannes til å bli mennesker som trives og er trygge, samtidig som de skal utdannes med formål å bidra til samfunnet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: