Show simple item record

dc.contributor.advisorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorSvendsen, Miriam Duveke
dc.date.accessioned2019-06-28T11:21:20Z
dc.date.available2019-06-28T11:21:20Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsket på om det er samsvar mellom den femårige grunnskolelærerutdanningen og det som er behov i fådelte skoler. Fådelte skoler er skoler som har ulike klassetrinn som får undervisning i samme klasserom. Sentralisering er en av grunnene til at det er blitt færre fådelte bygdeskoler, men det finnes fortsatt både mange fådelte skoler og distriktskoler i Norge. Forskning viser også at distriktskolene er minst like gode som byskolene. I min lærerutdannelse har jeg ikke hørt fådelte skole blitt nevnt i det hele tatt, og oppdaget at det er få av mine medstudenter som vet hva fådelt skole er. I og med at det er en del fådelte skoler i Norge ønsket jeg å undersøke om det er samsvar mellom den femårige lærerutdanningen og fådelte skoler. På grunnlag av det har jeg intervjuet lærere og rektorer ved fådelte skoler og gjennomført tekstanalyse på rammeplanen, retningslinjen og studieplanen. Dette for å se funnene opp mot hverandre for å se om det er samsvar mellom grunnskolelærerutdanningen og det som er kompetansebehov i fådelte skoler. Det har kommet frem at ordningen av fådelte skoler er annerledes enn fulldelte. Lærere ved fådelte skoler må ofte ta på seg oppgaver utenfor deres kompetanse. Lærere med femårig masterutdanning har for få fag. Lokalsamfunnet er en viktig faktor for de fådelte skolene og vise versa, både når det gjelder samarbeid opp mot skolene og at skolene blir brukt som samlingssted for bygdefolket. I tillegg har jeg sett på hvordan fådelte skoler løser utfordringene i forhold til kompetansebehovet. Samt diskutert hvorfor politikken og lærerutdanningen burde satse mer på fådelte skoler og bygdeskoler og hvordan dette kan gjøres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15631
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectfådelten_US
dc.subjectdistrikten_US
dc.subjectfådelt skoleen_US
dc.subjectdistriktskoleen_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectfemårig lærerutdanningen_US
dc.subjectlærerutdanning med integrert masteren_US
dc.subjectlokalen_US
dc.subjectlokalsamfunnen_US
dc.subjectnærmiljøen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectkompetansebehoven_US
dc.subjectstudieplanen_US
dc.subjectretningslinjeen_US
dc.subjectrammeplanen_US
dc.subjectaldersblandingen_US
dc.subjectbygdeskoleen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleKompetansebehov i fådelte skoler. Fådelte skolers behov og grunnskolelærerutdanningens tilbuden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)