Relasjonsarbied er et kontinuerlig arbeid, det er ikke gjort over natten. Læreres arbeid med relasjoner i skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15636Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jørgensen, EskilSammendrag
I dette kvalitative studiet har jeg forsket på hvordan lærere jobber med relasjoner i skolen, og hvordan lærere vurderer betydningen av gode relasjoner for læring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming gjennom dette prosjektet. Jeg har videre intervjuet fire forskjellige lærere der jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer. Analyseprosessen har omhandlet en åpen, aksial og selektiv koding inspirert av grounded theory. Funnene fra datamaterialet har i sin helhet utgjort fire hovedkategorier: læreren, læringsmiljøet, arbeidsmetoder, relasjoners fokus i samfunnet. Ut ifra de fire hovedkategoriene var det en rekke interessante funn som ble fremhevet. Skole-hjem-samarbeidet og profesjonaliteten til læreren ble blant annet fremhevet som viktige. Læring og læringsmiljøet kom også tydelig fram som viktige temaer å fokusere på i arbeidet med relasjoner. Der arbeid i sosiale sammenhenger ble sett på som viktig i relasjonsdannelse og læring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: