Boltrelek og utvikling av sosial kompetanse – Et elevperspektiv
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15637Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Vestå, Andreas IvarAbstract
I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer boltrelek gir for utvikling av sosial kompetanse i skolen ved å innta et elevperspektiv. Hensikten med studien er å gi innsikt og forståelse i boltrelek og sosial kompetanse ved å løfte fram elevperspektivet, som ofte blir oversett. Studien er en kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming. Studiens empiri består at tre fokusgruppeintervjuer med et utvalg på til sammen åtte gutter fra små- og mellomtrinnet. Videre er empirien analysert ved hjelp av temasentrert analysemetode. Analysen viser at elevene ser ulike muligheter og utfordringer med boltrelek i skolen når det gjelder utvikling av sosial kompetanse.
Et sentralt funn i studien er at de ulike typene av boltrelek på ulik måte kan bidra til utvikling av sosial kompetanse for elever i skolen. Blant annet kan boltreleken bidra til utvikling i de sosiale ferdighetsdimensjonene ansvarlighet, empati, samarbeid, selvkontroll og selvhevdelse. Elevene opplever også boltreleken som relasjonsbyggende gjennom positive opplevelser, tillit og risikomestring. For at utviklingen av sosial kompetanse skal finne sted er det viktig at skolen tilrettelegger utearealet for boltrelek. I tillegg synes kompetanseheving av skolens personal innen forståelse av boltrelekens kommunikasjon og atferdsmønster, å være hensiktsmessig. Studien indikerer videre at det synes sentralt at elevene, uavhengig av kjønn, får boltreleke ut fra egne preferanser. Slik kan elevene gjennom boltrelek oppleve utvikling av sin sosiale kompetanse ut fra egne forutsetninger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: